۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۱:۳۴ | نوشته ‌شده به دست مهين | ( )نظرات (0)

كسي كه دچار استرس است، معمولاً وقت كم دارد و با عجله غذ مي خورد. عادات غذا خوردن و زمانبندي او آشفته است. هرچه مسائل استرس زا بيش تر باشند، تنش دروني افزايش مي يابد و برنامه غذا خوردن نامرتب تر مي شود تا حدي كه از كنترل خارج مي شود.
(ساتياناندا، 1377، ص103)
بنابراين، غذا خوردن با استرس عوارض چندي به همراه دارد، كه فشار ناشي از استرس بر بدن و روان را كه در حال حاضر در مقابل استرس دفاع مي كند، افزايش مي‌دهد. نگرش خاص نسبت به غذا مي تواند بدن را از مواد ضروري محروم كند. از بين بردن اشتها با قهوه، چاي، سيگار، و ساير جانشين ها راه حل مناسب مسئله نيست، بلكه در واقع آن ر تشديد مي كنند: چون نمي توانيد در طول روز غذاي مناسب بخوريد، ممكن است شام سنگين بخوريد و سيستم گوارش را تحت فشا زياد قرار دهيد.
(ساتياناندا، 1377، ص103)
تنظيم زمان غذا اهميت بسياري درد. بيش تر استرس هاي گوارشي ناشي از زمانبندي غلط اند. زمان مناسب براي غذاي اصلي از 11 صبح تا 1 بعدازظهر است. شبها قدرت هضم به علت خسته بود سيستم و آمادگي براي استراحت كم است.
مهم اين است كه به طور مرتب از مقدار غذاي ثابتي استفاده كنيم، چرا كه معده عادت مي كند در يك زمان خاص مقدار معيني شيره هضم ترشح كند. در صورتي كه مواد درست در مقدر كافي و در زمان مناسب خورده شوند، فرآيندهاي هضم به خوبي انجام مي شوند، و ديگر سيستم گوارش دچار استرس و كار اضافي يا بيماري نمي‌شود و بنا به طبيعت خود عمل مي كند.
(ساتياناندا، 1377، ص103)
آداب غذ خوردن همان قدر اهميت دارند كه خود غذا
بيش تر عاداتي را كه از دوران كودكي خواسته اند در ما به وجود آورند به سلامت ما كمك مي كنند. آهسته غذ خوردن، جويدن كامل غذا، و معده را اطاعت كردن، اينها چشايي را شكوفا مي كند و در اعتبار رشد ما بسيار اهميت دارند. در طريق يوگا ميانه‌روي معني دارد: نيمي از معده را با غذا و ربع آن را با آب پر كنيد و ربع ديگر آن را براي گازهايي كه در طول هضم به وجود مي آيند باقي بگذاريد.
(ساتياناندا، 1377، ص105)
نوشيدن آب
عقيده هاي مختلفي در رابطه با نوشيدنه آب با غذا وجود دارد. بعضي ها توصيه مي‌كنند كه پس از پايان غذا و در ميان آن آب بنوشيد. كسان ديگري عقيده دارند كه بهتر است قبل و يك ساعت بعد از غذا آب بنوشيد. دليل آن اين است كه آبي كه بلافاصله بعد از غذا نوشيده مي شود شيره هاي گوارشي را رقيق مي كند و غذايي كه با آب مخلوط شود شيره بيش تري نياز دارد. اگر عادت كنيد كه يك ساعت قبل و يك ساعت بعد از غذا آب بنوشيد، احساس سنگيني معده از بين مي رود، و احساس بي‌حالي بعد از غذا نيز برطرف مي شود.
(ساتياناندا، 1377، ص105)
احترام به غذا
در آشرام غذا ر مانند پراساد مورد توجه قرار مي دهند. مهم نيست كه غذا كم باشد يا زياد، خوشمزه باشد يا بدمزه. آن را با همان احساس مي خورند كه پاراساد را از گارو دريافت مي كنند.
در خانه احترام به غذا را مي توان از اين طريق ادا كرد كه هراز چندي مكث كنيم و بيانديشيم كه «برنجي را كه مي خوريم چگونه به بشقاب مان رسيده؟ چند مسير را طي كرده و چندين بار دست به دست شده تا گرسنگي ما را از بين ببرد؟ براي اين مقدار سبزي يا سيب قرمز چند ساعت نيروي انساني لازم بوده تا رشد كند و براي استفاده ما آماده شوند؟» اين گونه درون نگري ها كمك مي كنند كه نگرش متعادل و درستي از غذا پيدا كنيم.
(ساتياناندا، 1377، ص105)
تجسم سير غذا
در موقع غذا خوردن راه هايي را كه غذ براي رسيدن به معده طي مي كند دنبال كنيد. مجسم كنيد كه چگونه پرزهاي چشايي مزه هاي مختلف را به مغز منتقل مي‌كنند. چگونه قبل از غذا بيني شما عطر و بوي آن را منتقل كرده اند و چگونه بزاق شما با بوي غذا ترشح مي كند. 
فرايند جويدن، مخلوط شدن غذا با بزاق، و حركت ظريف عضلات گلو را پس از اين كه زبان با مهارت لقمه را به عقب فشار مي دهد مجسم كنيد. با مختصري اطلاعات فيزيولوژي مي توانيد سفر شگفت آوري به معده خود بكنيد. فقط زماني كه نگاه ما به زندگي پيرامون خودمان گسترش مي يابد به غناي آن پي مي بريم. متوجه مي شويم كه خودن فقط پاك كردن بشقاب نيست و غذا پختن فقط اضافه كردن ادويه و نمك نمي باشد. همچنين تشخيص مي دهيم كه استرس تا حدودي ناشي از عدم توانايي ما در نگاه كردن به امور دنيوي از يك ديدگاه وسيع است.

دانلود پايان نامه ارشد



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
   
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]



آخرین عناوین مطالب